دیزمارلی
دیزمارلی
دیزمارارسباران (قره داغ)

 

      ديزمار يكي از 18 محال قديمي قره‌داغ و بزرگترين آنهاست. اين محال امروزه چون گوشت قرباني ما بين چندين شهرستان و بخش تقسيم شده است. با اين حال بخش‌هايي از ديزمار هنوز، توانسته هويت خود را حفظ كند؛ ديزمار غربي به مركزيت سيه‌رود و ديزمار مركزي به مركزيت خاروانا.

در اين نوشته به خواسته‌هاي اهالي شريف ديزمار مركزي (بخش خاروانا) از نماينده‌ي آتي شهرستان ورزقان مي‌پردازيم:

بخش خاروانا شايد محروم ترين بخش استان آذربايجان‌شرقي باشد، در حالي كه اين بخش داراي منابع طبيعي و معدني فراواني است كه در صورت بهره‌برداري صحيح از آنها نه تنها محروميت موجود از اين منطقه رخت برمي‌بندد، بلكه بخش خاروانا به يكي از بخش‌هاي توسعه‌يافته و ثروتمند استان و كشور تبديل مي‌شود. اين بخش داراي آب‌هاي سطحي قابل توجهي است كه هم اكنون بدون بهره‌برداري بهينه به ارس مي‌ريزد. داراي اراضي حاصلخيز وسيعي است كه هم اكنون زيركشت ديم مي‌رود. داراي زيباترين مناظر طبيعي و گردشگريست كه شناسانده نشده است و اندك گردشگران ورودي به بخش نيز بدليل عدم وجود امكانات زيرساختي مناسب، هيچ سودي براي اهالي بومي ندارند. اين بخش داراي آثار تاريخي ارزشمندي است كه در فواصل بسيار نزديك به هم قرار گرفته‌اند و گردشگران مي‌توانند در عرض چند ساعت از همه‌ي آنها بازديد كنند. و مهمتر از همه در اين بخش مي‌توان فرهنگ و آداب و رسوم غني آذربايجاني را با كمترين تغيير و تحول مشاهده كرد. خداوند متعال همه‌ي نعماتش را به بخش خاروانا ارزاني داشته است، اما افسوس كه تاكنون از هيچ‌كدامِ اين نعمات، استفاده‌ي صحيح نشده است.

مردم ديزمار عليرغم داشتن اين همه نعمات، در محروميتي مضاعف به سر مي‌برند. اما با همه‌ي اين‌ها، اين مردم آنچنان كم‌توقع و قانع‌اند كه هيچ موقع، كمبودها را به رخ دولتمردانشان نكشيده‌اند. آنها رنج و مشقت زندگي سخت و طاقت‌فرسا را به جان خريده‌اند و در مقابل همه‌ي بي‌مهري‌هايي كه در حق‌شان روا داشته‌شده، صبر پيشه كرده‌اند.

در حالي كه افراد زيادي از اهالي بخش خاروانا همچون حجت‌الاسلام تاج‌الديني از اهالي روستاي ايري عليا (نماينده مردم تبريز در دوره‌هاي هفتم و هشتم مجلس)، مهندس سعيد پورشريفي از اهالي روستاي ارزيل (عضو شوراي اسلامي  شهر تبريز در دوره‌هاي اول و دوم شوراي اسلامي)، دكتر اصغرعابدزاده از اهالي روستاي اندريان (عضو شوراي اسلامي شهر تبريز در دوره‌ي سوم)، مهندس بابايي از اهالي روستاي كلو (عضو شوراي اسلامي شهر مرند در دوره اول) در شهرهاي تبريز و مرند به عنوان نماينده‌ي مجلس و عضو شوراي اسلامي شهر برگزيده شده‌اند، ولي پايين بودن جمعيت بخش خاروانا در مقايسه با جمعيت اوزمديل سبب شده اين بخش تاكنون نتواند از حوزه‌ي انتخابيه‌ي ورزقان و خاروانا كانديداهايش را راهي مجلس سازد. همين عدم موفقيت در راهيابي كانديداهاي بخش خاروانا به مجلس شوراي اسلامي و بي‌توجهي كانديداهاي پيروز شهرستان به مسايل و مشكلات بخش خاروانا، زمينه را براي به حاشيه رانده شدن اين بخش در طول سال‌هاي متمادي فرهم ساخته است. اهالي بخش خاروانا در اين دوره از انتخابات خواسته‌هايي دارند كه بايستي نماينده‌ي آتي شهرستان، تلاش خود را در جهت برآورده ساختن آنها بكار گيرد. اين خواسته‌ها به ترتيب اولويت عبارتند از:

1. توسعه‌ي راه‌هاي ارتباطي بخش خاروانا به مركز استان و شهرستان‌هاي مجاور از طريق تسريع در اجراي بزرگراه ورزقان ـ خاروانا ـ نوردوز و آغاز عمليات اجرايي راه اصلي تبريزـ امندـ قينرـ ارزيل.

2. وارد شدن تمام اراضي بخش خاروانا بر محدوده‌ي منطقه‌ي آزاد ارس و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي ترغيب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي جهت سرمايه‌گذاري در اين محدوده.

3. ايجاد صنايع پايين دستي طلا و مس در بخش خاروانا با توجه به وجود معادن غني طلا و مس در اين منطقه.

4. بكارگيري نيروهاي بومي در معادن بخش خاروانا بويژه معدن طلاي اندريان.

5. تخصيص بخش اعظم آب سد حاجيلار به اراضي خود بخش خاروانا جهت تغيير كشت ديم منطقه به كشت آبي.

6. اعطاي مجوز حفر چاه عميق به كشاورزان در برخي از روستاهاي منطقه از قبيل ارزيل، طرزم، ايري‌عليا، اندريان، سهرون و بي‌شك.

7. ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي توسعه‌ي صنعت گردشگري و آموزش و ترويج راه‌هاي درآمدزايي براي اهالي اين بخش.

8. ايجاد مركز آموزش فني و حرفه‌اي در بخش خاروانا و آموزش مهارت‌هاي لازم در بخش كشاورزي، دامداري، زنبورداري، پرورش قارچ خوراكي و ماهيان و آبزيان و صنايع چوب به جوانان و افراد جوياي كار.

9. ايجاد صنايع تبديلي، بسته‌بندي و فرآوري محصولات كشاورزي و باغي.

10.ايجاد شركت‌هاي تعاوني و خريد تضميني محصولات كشاورزي و دامي منطقه.

11.ايجاد صنايع كوچك و زودبازده در زمينه‌ي بسته‌بندي گياهان دارويي، صنايع دستي و كارگاه‌هاي قالي بافي.

12. راه‌اندازي واحدهاي كوچك دامداري به سبك مدرن.

13. ايجاد دبيرستان و پانسيون‌دانش‌آموزي در دهستان ارزيل.

14. اجراي طرح هادي در تمامي روستاهاي بالاي يكصد خانوار بخش خاروانا و تامين بخشي از هزينه‌هاي عقب‌كشي منازل روستايي از سوي دولت.

15. راه‌اندازي شعبه‌ي بانك ملي در شهر خاروانا.

منبع:وبلاگ مازارنیوز نوشته شده توسط احمدحسن نژاد ارزیل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 دی 1390برچسب:, توسط . |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.